joi, 9 mai 2024

De Ziua Europei, un semnal de alarmă

Zilele trecute am găsit în cutia poștală cărțile de alegător pentru alegerile europarlamentare din luna iunie. În sistemul de vot de aici cartea de alegător este nominală, precizează secția de votare de care aparține destinatarul și include instrucțiuni pentru aceia care doresc să voteze prin corespondență. Trebuie să o ai la tine când mergi la vot, dar nu se ștampilează după votare, ci rămâne la ei (probabil o metodă pentru a evita posibilul vot multiplu, mă gândesc, cu toate că au și liste de vot care se completează).


Dar, în afară de cărțile de alegător, am mai găsit și altceva. Un pliant pe care l-am parcurs în silă, recunoscând procedeele clasice de manipulare și îndoctrinare, pe care în ultimii ani (respectiv, de la începutul pandemiei) le vedem tot mai frecvent în Mass media. Programul electoral al AfD-ului, partidul de extremă-dreapta (în traducere ”Alternativa pentru Germania”). Mai pe scurt, versiunea teutonă a AUR-ului.

L-am citit și parcă-l auzeam pe Simion cu trupa lui de ciraci. Vreau să spun că nu doar seamănă: programele sunt practic identice.
Probabil de asta am simțit nevoia să scriu. Mi se pare atât de incredibil de manipulator, de revoltător, de strigător la cer, că vreau să mă exprim pe subiect.

Spicuiesc:

”Suveranitate națională”.
Evident, încep în forță - cu un mesaj clar împotriva Uniunii Europene. ”Respingem insistența tot mai pronunțată a Uniunii Europene pentru centralizare și dominație. Urmărim ca statele membre să-și păstreze suveranitatea și identitatea culturală. Obiectivul nostru este o nouă comunitate, care să-și protejeze membrii și interesele economice ale fiecăruia dintre aceștia”.

”Țara noastră are prioritate”
.
Aici îndrugă ceva despre modelul japonez de imigrație (nu sunt la curent cu asta, adică nu știu să existe un model), prin care ”numai oamenii calificați și dornici de integrare pot veni în țara noastră”. Mai înșiră ceva și despre pericolul reprezentat de imigranți și ”nu vrem să devenim străini în propria țară”. Doamne, parcă-i aud pe spălații pe creier din România care-i prevăd Germaniei cataclism și distrugere de vreo zece ani.

”Libertate în loc de Bruxelles”.
Bălmăjesc despre cum nu sunt ei de acord cu interzicerea motoarelor pe combustie (preconizată din 2035) și-a centralelor de încălzire pe gaz. Și nici cu aplicarea limitelor de viteză pe autostrăzi nu sunt de acord. Toate astea le încadrează la, țineți-vă bine, ”cătușe ideologice”.
Vai, ține-mă, țațo, că leșin de la atâta retorică.

”Monedă puternică, siguranța cash-ului”.
Altă bazaconie îndelung trâmbițată de extremiștii de pretutindeni. Cardul e lucrul diavolului și piei drace, în vreme ce cash-ul reprezintă - ca să-i citez pe Afd-iști - ”garanție a suveranității și libertății cetățenești”.

”Politică energetică rațională”.
Pentru un om cu toți boii acasă pare greu de crezut, dar ei o spun în clar-text: sancțiunile împotriva Rusiei trebuie să înceteze, pentru că dăunează poporului german. Desigur, se speculează scumpirea energiei electrice și termice.

(Aoleu, simt că m-apucă toți dracii).

”Valori familiale în loc de ideologie de gen”
Mai că m-a pufnit râsul, deși nu e deloc amuzant. ”Ne opunem sexualizării premature a copiilor”. Nici nu-mi pot imagina cum sună chestia asta pentru unii care iau lumină de la extremiști și cred sincer că libertatea și suveranitatea le sunt puse în pericol de cardul bancar.

”Locuințe accesibile pentru toată lumea”
Aici jelesc programul preconizat de neutralitate climatică și eficiență energetică. Aparent chestia asta o să împingă poporul german în sărăcie 🤨.

”Sănătate fără obligativitate”.

N-avea cum să lipsească asta, mă mir doar că e aproape-n coada listei. Încep prin a spune că obiectivul lor este ca fiecare cetățean să poată beneficia de cea mai bună îngrijire (înduioșător), dar resping orice ”influență externă în politicile de sănătate” și-i dau zor cu ”integritatea corporală”. Bineînțeles, OMS și UE sunt dracu' gol cu coadă și cu coarne.

”Din suflet pentru om și animal”
Inițial nu m-am prins ce vor cu asta (părea o pledoarie împotriva transportului de animale vii), dar în ultima frază a devenit clar: ”insectele nu trebuie să se regăsească în farfurie”. Numai câte trompete am văzut în Social Media răcnind că ”ne obligă să mâncăm gândaci!”. 

Așa, acum că am terminat de conspectat punctele mizeriile din programul ăstora, tocmai l-am rupt în bucăți mici și l-am aruncat la coș. Feels good, ce să zic. Numai că asta nu rezolvă problema.

Oamenii care cred în aceste porcării sunt... mulți. Foarte mulți. Mă dau mult pe Facebook și uneori ajung și pe paginile lor. Ei cred tot ce li se spune. Te îngrozești când îi vezi cum cască ciocul și înghit tot ce li se toarnă, cât sunt de împotriva unui act medical, cum văd conspirații la tot pasul, cum scriu ”superbul”, ”vaxenul” și ”fascinul” în loc de vaccin pentru a evita filtrele Facebook, cum pun orice îmbolnăvire sau deces pe seama vaccinului anti-Covid și cum folosesc termeni precum ”frecvențele 5G” și ”oxid de grafen” fără să aibă cea mai mică idee ce înseamnă acestea de fapt.

Dacă nu ieșim cât mai mulți la vot, le vom da o putere mult mai mare decât cea pe care o au acum. Și care deja este foarte mare.

3 comentarii:

maya spunea...

Cred ca politica Germaniei de a ajuta pe toti si a-i primi in tara da putere acestui partid. Nici cresterea preturilor la tot si anularea multor ajutoare pentru populatie nu ii ajuta.
Fiecare vede cum munceste multe ore si la finalul lunii nu se ajung cu bani iar ausländerii sunt ajutati de stat. Din pacate in multe cazuri nu se stie tot adevarul si anume ca birocratia de aici ii tine pe multi ce ar munci pe ajutoare sociale dar si invers ca sunt unii prea lenesi sa munceasca daca nu trebuie

Mmmaria spunea...

Nu vreau sa te demoralizez si mai mult, dar cei care inghit toate balariile astea sunt mai multi. Toata lupta asta de a mentine democratia si de a nu aluneca spre extremism are, din punctul meu de vedere, nevoie si de o minune. E asa de subtire linia asta incat da, e nevoie de efortul tuturor oamenilor cu mintile la ei, pana la ultimul, dar pur si simplu cred ca nu e suficient atat.
Inca mai sper ca va fi bine, cel putin aici in RO s-a cam taiat in ultimele zile microfonul acordat AUR-ului cu atata larghete si cam incepe sa faca implozie (Doamne ajuta). Problema este ca oamenii care cred in ideile vanturate de AUR raman aceiasi, sunt tot acolo. De fapt nu "acolo", ci printre noi.

Greta spunea...

@Maya, asta este adevărat. Politica asta de-a ajuta fără discernământ și fără filtre pe toți care stau pe ajutor social și, în același timp, de a-i cocoșa cu impozite pe cei care muncesc - respectiv de-a le trage un șut în dos în cazul în care ajung în situația de a-și căuta de lucru - este una profund greșită. Și care le suflă vânt în pânze extremiștilor.
Acum mai bine de un deceniu, noi am fost exact în situația menționată de tine: voiam amândoi să muncim, aplicam cu disperare și nu găseam. Eu am solicitat să fac un Ausbildung, dar mi s-a refuzat pe motiv că sunt prea bătrână (aveam 29 de ani). Până la urmă am răzbit amândoi, însă am rămas cu un gust amar.

@Mmmaria, ai dreptate. Sunt tot mai mulți și într-adevăr, e nevoie de o minune care să dea un reset. Cumva însă, am dubii că se va întâmpla, în Germania cel puțin... AfD-ul a luat un avânt considerabil în fosta RDG și trend-ul nu arată deloc încurajator. Sper ca măcar România să aibă noroc.