După cum am mai povestit pe aici, mie îmi place foarte mult să citesc. A fost cea dintâi pasiune a vieții mele și așa a rămas până în ziua de astăzi. Nu o fac atât de mult pe cât aș dori, fie din lipsă de timp, fie din motive de stres care-mi răpesc bucuria lecturii. Dar când descopăr o carte bună, nicio altă activitate nu-mi face mai mare plăcere decât să o parcurg și, eventual, să scriu apoi o recenzie.
Dar există și cărți pe care nu le-am terminat și nu sunt deloc sigură că o să le mai reiau, deși nu exclud asta. Gusturile de lectură se mai schimbă, totuși pentru moment nu plănuiesc să mă întorc la ele.
”Ochii Monei”
Cartea lui Thomas Schlesser, aclamată în întreaga lume și tradusă în 60 de țări, spune povestea unei fetițe care, suferind de o gravă afecțiune oculară, urmează să orbească în cel mult un an. În fiecare miercuri din cele 52 de săptămâni rămase, bunicul ei (un erudit pasionat de artă) o duce la muzeu și-o ajută să descopere câte un tablou celebru de Botticelli, da Vinci, Vermeer, Goya, Courbet, Degas, Monet sau Frieda Kahlo.
Nepoata și
bunicul analizează pe îndelete fiecare detaliu din pictura aleasă pentru
săptămâna respectivă, înțelegându-i astfel substratul și resorturile
ascunse. În acest fel, bunicul speră că frumusețea operelor respective
va persista în amintirea nepoatei după ce nu va mai putea vedea.
Cartea este însoțită de 52 de reproduceri ale operelor respective, cititorul având astfel posibilitatea de-a ”urmări” el însuși, în imagini, analizele Monei și ale bunicului ei.
Am început lectura cu mult entuziasm. Îmi plac mult poveștile despre pictură (în special arta renascentistă în ansamblul ei) și abia așteptam să descopăr semnificații și sensuri încă necunoscute, să-mi dau seama care-a fost intenția pictorului respectiv, să-l înțeleg. Mi-aduc și acum aminte ce bucurie a fost să citesc ”Agonie și Extaz” , deși acolo a fost mai mult despre sculptură și mai puțin despre pictură 🙂.
Cu toate astea însă... cartea nu m-a prins. În primul rând, scriitura este monotonă - fiecare capitol are aceeași structură și analiza e atât de pigulită și migăloasă, încât sfârșește inevitabil prin a plictisi. Este de fapt o carte de istorie a artei ”îmbrăcată” într-o narațiune, dar hainele par că pur și simplu nu i se potrivesc.
Un alt minus (din punctul meu de vedere, decisiv) a fost faptul că toate reproducerile se găseau într-o anexă de la finalul cărții. Or, când citești descrieri atât de amănunțite, ai nevoie să te uiți permanent la tabloul în discuție, ca să le poți descoperi și analiza tu însăți. Faptul că mă forța să dau la sfârșit pentru fiecare pictură a ajuns să mă agaseze destul de rapid. Nu în ultimul rând, Mona mi s-a părut un personaj neplauzibil, fiind mult prea matură și intuitivă pentru un copil de zece ani confruntat cu perspectiva orbirii definitive și fără cunoștințe prealabile despre artă.
”A promised land”
Am ales să ilustrez secțiunea despre autobiografia lui Barack Obama chiar cu volumul pe care-l dețin, pentru a exemplifica o idee. Acesta este modul în care citesc o biografie, sau, extrapolând, o carte complexă. Îmi pun semne (post-it-uri colorate) ca să marchez paginile unde se relatează ceva important, pentru a reveni la ele când scriu recenzia. (Și e o mare satisfacție să le scot una câte una, pe măsură ce scriu textul. Abia după ce ultimul post-it e scos și articolul e scris, pot considera cartea cu adevărat încheiată).
Cartea lui Obama mi-a plăcut o vreme și a mers... până când n-a mai mers. Realist vorbind, nu știu exact de ce m-am împotmolit. E posibil să fi fost prea mult pentru cineva ca mine, care nu este la curent cu subtilitățile politicii americane (și care nici acum nu înțelege sistemul lor electoral, *emoticon-care-se-scarpină-în-cap*).
Nu am abandonat complet ideea de-a o termina cândva, motiv pentru care nici nu am îndepărtat post-it-urile. Deși e posibil să fie nevoie s-o reiau de la început, chestiune care deocamdată mi se pare absolut demotivantă.
”Apocalipsa”
Am lăsat-o special ultima, fiindcă va fi probabil surprinzător faptul că nu am dus la bun sfârșit un roman de însuși Stephen King. Asta a fost și pentru mine o surpriză.
Povestea amintește pe undeva despre pandemia pe care omenirea a trăit-o timp de trei ani. Un angajat evadează dintr-un laborator fără să știe că este purtătorul unui virus letal (o mutație de gripă), care va omorî 99% din populația globului în doar câteva săptămâni. Supraviețuitorii sunt derutați și trebuie să-și aleagă un lider. Vor avea de ales între o bătrână de 108 ani care își dorește o conviețuire pașnică și un om care încurajează haosul și violența.
Realitatea este că mie nu-mi place SF-ul (dacă nu-l punem la socoteală pe Jules Verne, considerat un precursor al genului). N-am citit nici Asimov, nici Herbert și sunt rezonabil de sigură că nici nu se va întâmpla. Pe de altă parte, n-ar fi primul roman cu elemente științifico-fantastice semnat de Stephen King pe care îl citesc și unele mi-au plăcut mult (”Institutul”, ”11/22/1963” sau ”Mai târziu” sunt numai trei exemple). Așa stând lucrurile, nu știu să explic blocajul pe care l-am avut cu această carte. Posibil să fi fost prea devreme după experiența pandemiei, cine știe... Poate voi mai încerca o dată, nu exclud.
În altă ordine de idei, că mi-am adus aminte - să vă arăt ceva deopotrivă amuzant și trist. La începutul pandemiei, Stephen King a făcut o postare pe Twitter, cu o paralelă despre ”Apocalipsa” (al cărei titlu original este ”The Stand”), îndemnând lumea la calm și abordări raționale.
Ce-a înțeles cineva din postarea lui, se vede în screenshot-ul de mai jos:
8 comentarii:
bun punct ca viata e prea scurta sa ne chinuim citind o carte care nu ne mai place. eu ma lupt cu vina ca o las neterminata, si nu resuesc sa scap de asta - de vina adica :))) nah fiecare cu traumele sale :)))
"Homo deus" e cea la care m-am oprit cel mai de curand.. mi se pare ca se repeta si nu ajunge mai repede la concluzie :)) anyways, ma apuc de "Navestist la Tropice" (l-am auzit pe autor la un interviu radio in Ro si mi s-au parut f haioase si unice povestile lui.
Cris
Din pàcate, si cu un difuz sentiment de vinovàtie, asa am ajuns si eu sa evit sa citesc Mircea Cartarescu. Cu ani in urma am citit cartea lui: "De ce iubim femeile", care mi s-a pàrut cam misogina. Apoi am incercat "Levant dupa Levant", care iar nu m-a prins. Am zis ca trebuie sa accept ca poate propria mea capacitate de analiza e limitata, asa ca nu am mai incercat sa ma apropii de
Sa ma apropii de "Orbitor" sau de "Solenoid". Am renuntat..." my bad" 😬
Irina
Cred ca nu esti singura, si eu din ce in ce mai mult incep carti si nu reusesc dintr-un motiv sau altul sa le termin. Pe de o parte pare ca timpul se scurteaza si cu tot ce se intampla in jur, stiri, bloguri, cu toate tentatiile de filme, podcasturi rabdarea se duce mai repede daca nu ma prinde cartea de la inceput. Mie imi plac fictiunile istorice si nu science fiction asa cum si daca merg in vacanta sunt mai tentata de muzee, architectura, istorie decat de plaje, mancare sau comparaturi.
Exact, Cris, și la mine e vorba de un sentiment de vină. Cred că și asta explică parțial faptul că nu mă îndur să scot post-it-urile din autobiografia lui Obama 😀
Eu am început să citesc două cărți în paralel (mi se întâmplă uneori, și merg ambele, condiția fiind să fie genuri diferite): ”Strigăt” de Roberto Saviano și ”Clubul crimelor de joi” de Richard Osman. Deocamdată pendulez între ele cu succes 😁.
Atât am citit și eu de Cărtărescu, ”De ce iubim femeile”. În rest, nimic n-a mai mers... E un autor foarte aclamat, îl respect pentru ce a realizat și sunt convinsă că aș avea enorm de învățat din cărțile lui, dar cred că pur și simplu nu e pentru mine.
Oh, da, cred că nici eu nu m-aș aventura la ele. Am prietene care au citit tot ce a scris și sunt fascinate de opera lui, dar cum spuneam... nu e pentru mine. Asta e, probabil nu există niciun scriitor care să se dezvăluie tuturor.
Ai pus punctul pe ”i”! Remarc și eu că nu mai am aceeași disponibilitate și răbdare de a citi cum aveam acum 10-15 ani și cred că Social Media în general explică în bună parte chestia asta.
Și da, în vacanțe și eu sunt prefer muzeele și ceea ce ține de arhitectură decât cumpărăturile. Plaja numai ocazional, iar în ceea ce privește mâncarea... e mereu curiozitatea de-a testa specificul local, dar nu tocmai o prioritate.
Trimiteți un comentariu