duminică, 9 iunie 2019

Facebook și spionajul


Nu cred că mai e pentru nimeni o noutate faptul că suntem, hai să nu zic ”spionați” (ajunge c-am zis în titlu), dar ”ținuți sub observație” prin intermediul gadget-urilor pe care alegem să le folosim, precum și a canalelor Social Media pe unde umblăm. Ni se întâmpă tuturor, indiferent dacă suntem sau nu conștienți de asta. Mâna sus cine nu are nici Facebook, nici Instagram, nici Twitter. În eventualitatea în care cineva a ridicat mâna: a trimis Robinson Crusoe un semnal de fum, cică să-i dați un beep, ăăă, pardon un fum înapoi ca să stabiliți legătura. 

Bun, revenind. Faptul că suntem monitorizați este o realitate și personal, în loc să mă paranoizez, am decis s-o iau c-un strop de umor. Asta e, să mă urmărească, dacă altceva mai bun n-au de făcut. Foarte multe chestii de-o covârșitoare importanță o să afle, ce să-ți povestesc. Să le mănânce fripte. 


 Ei, dar uneori mi se pare că totuși ”ei” (oricine-ar fi ”ei” ăștia) sar calul.  

1) Într-o zi, la mall fiind, trec pe lângă un stand cu șosete Happy Socks. Le știți, alea în culori vii și cu design zbanghiu. Nu m-am oprit, doar am remarcat în sinea mea că, iată, au apărut și aici (standul nu existase până cu puțin timp în urmă), am meditat câteva secunde la ideea de-a produce asemenea șosete și gata, subiect închis. Mă rog, sau cel puțin așa socoteam eu. 
Ajung acasă, intru pe Facebook și... care e primul ad publicitar pe care mi-l flutură rețeaua lui Zuckerberg în fața ochilor? Ați ghicit... Happy Socks! 
Să recapitulăm, deci:
- nu vorbeam la telefon când am trecut pe lângă stand;
- nu m-am oprit în fața standului, ci am trecut pe lângă el;
- nu am povestit nimănui despre Happy Socks. 
Și, în caz că vă-ntrebați - da, era pentru prima dată când mi se afișa acest ad. 

2) În Hamburg există magazin exclusiv Nivea și-ntr-una dintre vizite l-am remarcat. Cred că se poate intui ce reclamă mi-a prezentat Youtube când, în aceeași seară, am dat să mă uit la un filmuleț. 
Ca și-n situația de mai sus - nu vorbeam la telefon, nu am intrat în magazin, doar am trecut pe lângă el, for Pete's sake. 
Da, știu... explicația e probabil Google Maps sau-ceva-de-genu'. Da' totuși. Chiar așa?

3) Având în vedere punctele 1 și 2, ăsta e de-a dreptul benign. Adică-i povesteam omului la telefon despre încălțămintea Adidas și FeBe s-a simțit dator să mi-o arate prompt într-un ad publicitar... la o adică să nu trebuiască s-o caut eu prea mult, cacumarveni. 

4) Am lăsat-o la urmă pe cea mai creepy dintre toate. Pentru asta chiar că nu am nicio explicație, în tot cazul nu una logică. 
Mă hotărâsem să mă apuc de dietă și reflectam care-ar fi cea mai bună conduită pe care să o adopt. Prin asta vreau să spun că nu instalasem încă aplicația MyFitnessPal. Și totuși, Facebook mi-a prezentat niște prafuri și ceva tablete de slăbit. Așa, pur și simplu. 
Cum ziceam, la asta n-am nicio explicație. Nu că ar schimba cu ceva situația nici dacă aș avea. Mă rezum și eu la a constata.

Așa stând lucrurile, Facebook... poți să-mi spui cu ce să mă îmbrac mâine? Încaltea să-mi fie cumva de folos faptul că te ții scai de mine. Poftim? Cum adică, nu-mi cunoști garderoba? Ei hai. Doar nu te-aștepți să te și cred, nu? 😏

10 comentarii:

Anonim spunea...

Hello,
se stie ca suntem monitorizati dar totusi ciudate tare pataniile tale.
Eh eu sunt o ciudata fara FB, insta, watsapp( am dat pe google sa vad cum se scrie)..doar email si skype....si traiesc super fain asa.
Ah si nu sunt vreo gaina , lucrez in IT si am doar vreo 40 de anisori����...deci se poate; ma duc sa dau semnal cu fum��.
Imi place tare cum scrii������.
Julia

Anonim spunea...

Săptămâna trecută am cautat un parfum pe telefonul personal, pe calculatorul de la birou in cateva ore ce reclame imi apar? Exact parfumul ăla, e drept ca acum 3 saptamani am accesat mail-ul de serviciu de pe telefonul personal dar mo s-a parut extrem de creepy (Nu am facebook, Nu am scris despre parfumul ăla cu nimeni pe whatsapp, twitter...)

ancky spunea...

Tot ce ai enumerat sunt tehnici de marketing online. Cand un marketer face reclame pentru brandul X, selecteaza aspecte demografice, de localizare a persoanei, de interese, etc. Pe care da, le colecteaza din tot ce facem noi online, inclusiv locurile pe unde ai trecut. La partea cu prafurile de slabit probabil erai doar in targetul lor, gen femeie, varsta 30-40 sa zicem. Apoi probabil ti se arata mult mai multe reclame adresate aceluiasi segment, doar ca nu le bagi in seama neffind interesata. Nu e nimic paranormal, marketingul online a avansat foarte mult, eu am terminat facultatea de marketing in 2002 si de atunci ma tot specializez. Dar da, daca nu vrei sa lasi urme online si sa ti se afle interesele, trebuie sa nu folosesti onlineul.
PS. Ce spune "anonim" mai sus, cu parfumul, se numeste remarketing, probabil a fost folosit IP-ul.

Greta spunea...

Ca să vezi, uitasem complet de WhatsApp! (am și de-ăla, cu toate că nu sunt foarte activă - dar am, recunosc). E clar, eu sunt complet pierdută în hățișul ăsta Social Media...
Robinson Crusoe a zis că semnalul cu fum poate fi perturbat de Skype, deci nu se aprobă :)
(La modul serios, îmi cer scuze dacă se înțelege altceva din textul meu; nici pe departe nu consider că ar fi de blamat o persoană care nu folosește Social Media la scară extinsă; dimpotrivă, găsesc asta a fi ceva admirabil, pentru că tot mai puțini sunt cei care reușsesc să se țină departe. Tot respectul meu pentru asta! :) ).
Și, Julia... îți mulțumesc fiindcă ești aici :)

Greta spunea...

Păi ai căutat pe telefon, care avea conexiune de Internet, deci voilà răspunsul :) Și Ancky are mai jos o explicație :)

Greta spunea...

Cam așa mă gândeam și eu, deși-mi lipsesc cunoștințele necesare pentru a înțelege procesul în profunzime.
Dar pe aia cu dieta tot nu mi-o explic. La momentul ăla era doar în capul meu, nu căutasem informații pe net, nu descărcasem aplicații, nimic :))

Petronela spunea...

Față de toate cele spuse mai sus: telefoanele au și comandă vocală, nu? Deci pot înmagazina și informații din ceea ce se vorbește pe lângă ele și apoi te trezești cu reclamă la roșii :) Că doar ai vorbit cu soțul despre ce caprese ;)

Elena spunea...

Si mie mi s-a intamplat doar sa ma gandesc la un produs si in scurt timp au aparut reclamele. Poate era doar o coincidenta, eram in target. Sau poate nu... :D

Greta spunea...

Hmm, nu sunt deloc sigură că era o coincidență :D

Greta spunea...

Hmm.... da, așa e. Nu mă gândisem la asta. Cum ziceam, e inevitabil să se ”colecteze” informații. Mă amuz că, iată, aia cu Happy Socks nu le-a ieșit în ceea ce mă privește :)) (nici aia cu Adidas, de fapt, că la momentul respectiv am cumpărat de la Nike, concurența lor :D ):