vineri, 9 septembrie 2022

Libertatea ta de exprimare e să faci glume despre moartea Reginei. A mea e să-ți spun că ești un bou.

Am ”pritocit” articolul ăsta în metrou în timp ce mă întorceam de la serviciu și preconizasem un text la metru, dar acum îmi dau seama că de fapt nu are de ce să fie un articol lung. Sentimentul pe care-l am în clipa asta e că-n acest fel le-aș conferi legitimitate unora care nu merită decât să se zbată în sucul propriei nemernicii și ignoranțe.

Fie vorba-ntre noi, mare mi-ar fi fost mirarea ca românii să nu-și dea în petec la moartea Reginei. I-am văzut în acțiune anul trecut când a murit Ducele de Edinburgh și mai recent când s-a publicat știrea, ulterior infirmată, a decesului lui Florin Salam. Glume ”nostime”, meme-uri cu Iliescu, hahaha și hihihi și să te ferească Aghiuță să le fi zis ceva, că imediat începeau cu ”libertatea de exprimare” și cu îndelung trâmbițatul citat ”Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca tu să ai dreptul să nu fii de acord cu mine” - atribuit lui Ion Rațiu, dar care de fapt îi aparține lui Voltaire.

Așa stând lucrurile, nu m-a surprins deloc avalanșa de mitocănii împopoțonate cu titlul de ”glumă” care s-au rostogolit în Social Media în primele 24 de ore care-au trecut de la anunțul oficial al decesului suveranei. Hlizeli deșănțate pe tema vârstei Reginei, meme-uri cu Iliescu (da, iar), ”God shave the Queen”, referiri la ea cu apelativul ”Lizuca” sau ”Veta” (că doar, nu-i așa, ați păscut curcile împreună pe domeniul Windsor 🙄), imprecații precum ”babă imperialistă”.... Un nătărău se rățoia că ”ne-a vândut la ruși în 1945!”, în condițiile în care de la momentul respectiv urmau să mai treacă 7 ani până avea să devină regină. Asta ca să ne facem idee de nivel, nu că n-ar fi fost clar deja...

Mi-am ”primenit” lista de prieteni și mi-am văzut de treabă. Însă cu adevărat m-am enervat când unii oameni, pe care de altminteri îi respect, au început să peroreze despre libertatea de exprimare. Că de ce le punem pumnul în gură celor care fac glume grobiene, că doar au dreptul să spună ce vor, că libera exprimare, că e părerea lor, că...
Bun. Așa stând lucrurile, fix în același fel îmi exercit și eu libertatea de exprimare prin a le spune celor de mai sus că sunt niște dobitoci, care-și pot băga libertatea de exprimare unde nu pătrunde lumina, dacă ăsta e modul în care înțeleg să o folosească.

Și nu putem invoca nici simțul umorului. Da, Regina avea umor, chiar unul savuros; însă cu tot respectul, ”God shave the Queen” și altele din aceeași categorie nu se încadrează la umor, oricât de open minded ar pretinde autorii acestor nemernicii că sunt.

Cum spunea cineva: este reprezentativă scena din ”Gaițele”, când una dintre surori, uitându-se pe fereastră și văzând o procesiune mortuară, le strigă pe celelalte: “Țațo! Trece mortu’!” și alea dau fuga să vadă. Fix ăștia sunt cei despre care am scris în acest text. Niște ciocli a căror bucurie este când moare un om - cu cât mai cunoscut, cu atât mai bine, fiindcă le dă ocazia de-a face meme-uri și ”glume” de care râd ei singuri și cei (din păcate, mulți) asemenea lor.

Niciun comentariu: