miercuri, 22 octombrie 2014

Pledoarie pentru Festivalul "George Enescu" 2015


În linii mari, ştiam de prin aprilie ce orchestre sunt aşteptate la ediţia de anul viitor a Festivalului Internaţional "George Enescu", după ce am citit un interviu acordat de Mihai Constantinescu, directorul executiv al festivalului. Ştiam că, după negocieri care s-au întins pe un interval de 15 ani, orchestra Filarmonicii din Berlin (votată în 2008 drept a doua cea mai bună orchestră din lume după Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam), va fi prezentă în premieră la acest festival. Ştiam şi de orchestra Filarmonicii din Viena, şi de pianiştii Murray Perahia, Yefim Bronfman şi Elisabeth Leonskaja. Şi ştiam şi de Zubin, un invitat frecvent al acestui eveniment, care în 1964 a dirijat pentru prima dată pe scena festivalului Enescu. Analog ediţiilor din 2005 şi 2011, anul viitor va fi prezent alături de orchestra Filarmonicii din Israel.


Ieri a avut loc conferinţa de presă în cadrul căreia s-a anunţat programul Festivalului şi m-au trecut nişte fiori. Mi-am adus aminte de ediţia din 2005, pentru care am cerut (şi obţinut surprinzător de repede şi uşor) acreditare de presă. Acces liber la toate concertele. Aur curat pentru un meloman, ceea ce eu încă nu eram pe atunci, dar sper că am devenit între timp :) Evident că nu am ajuns la toate, ci doar la vreo 5-6, la loc de cinste fiind cele două concerte dirijate de Zubin, pe care-l vedeam şi audiam pentru prima dată - cu lucrări de Beethoven, Mahler şi Mozart (cât de familiare îmi sunt acum simfoniile care pe vremea aceea abia mi se dezvăluiau...).

Am mai spus-o cândva, dragostea mea pentru muzica clasică a început într-o seară de septembrie 2005, într-o sală a cărei acustică era departe de a fi perfectă, dar vraja muzicii dirijate de Zubin nu s-ar fi putut împiedica de asemenea detalii. Mi-a pătruns în suflet pentru totdeauna, m-a redefinit, mi-a revelat lumi noi. Aşa novice şi "profană" cum eram atunci. 

Este motivul pentru care, chiar dacă nu sunteţi consumatori împătimiţi de muzică clasică, v-aş sfătui din tot sufletul să mergeţi măcar la un concert din cadrul acestei ediţii a festivalului. Nu trebuie să fie musai cu dânsul-dumnealui :) (deşi am fost foarte fericită când am văzut entuziasmul unei prietene care, la sugestia mea, a fost la un concert de-al lui la ediţia din 2011). Dar anul viitor vin atâtea orchestre renumite, atâţia dirijori şi artişti de calibru internaţional, care vor interpreta lucrări atât de frumoase şi de complexe, încât merită să încercaţi.

Programul integral este disponibil pe site-ul oficial al festivalului. Mie mi se pare un adevărat regal :) Şi, dacă aş fi în ţară în perioada respectivă, iată concertele la care mi-aş dori să merg (în ordinea desfăşurării lor) şi pe care vi le-aş recomanda şi vouă:

1) 31.08, ora 20:00, Sala Mare a Palatului.
ISRAEL PHILHARMONIC ORCHESTRA
Dirijor: ZUBIN MEHTA
Program:
  • Schönberg – Simfonia de cameră nr. 1 în Mi Major op. 9
  • Bruckner – Simfonia nr. 8 în do minor
2) 01.09, ora 20:00, Sala Mare a Palatului.
ISRAEL PHILHARMONIC ORCHESTRA & CORUL FILARMONICII „GEORGE ENESCU”
Dirijor: ZUBIN MEHTA
Dirijorul Corului: ION IOSIF PRUNNER
Program:
  • Enescu – „Vox Maris“ op. 31
  • Mahler – Simfonia nr. 9 în Re Major
3)  03.09, ora 20.00, Sala Mare a Palatului.
BERLINER PHILHARMONIKER
Dirijor: Sir SIMON RATTLE
Program:
  • Britten – „Frank Bridge Variations“
  • Șostakovici  – Simfonia nr. 4 în do minor op. 43
4) 04.09, ora 19.30, Sala Mare a Palatului.
STAATSKAPELLE DRESDEN
Dirijor: CHRISTIAN THIELEMANN
Solist: YEFIM BRONFMAN – pian
Program:
  • Enescu – Simfonia de cameră pentru 12 instrumente soliste op. 33 în Mi Major
  • Beethoven – Concertul nr.3 pentru pian şi orchestră în do minor op. 37
  • Bruckner – Simfonia Nr. 6 în La Major
5) 08.09, ora 17.00, Ateneul Român.
DEUTSCHE KAMMERPHILHARMONIE BREMEN
Dirijor: TREVOR PINNOCK
Solistă: MARIA JOAO PIRES– pian
Program:
  • Mozart – Simfonia nr.15 în Sol Major, K124
  • Mozart – Concertul nr. 27 pentru pian şi orchestră în Si bemol Major K 595
  • Mozart – Simfonia nr. 41 în Do Major K 551 – „Jupiter “
6) 12.09, ora 19.30, Sala Mare a Palatului.
BAYERISCHE STAATSOPER
Dirijor: CONSTANTINOS CARYDIS
Solist: PIERRE LAURENT AIMARD – pian
Program:
  • Enescu – Poemul simfonic „Isis“ (1923) – aranjament de Pascal Bentoiu – după schițele compozitorului Cu participarea Corului Academic Radio Dirijor: DAN MIHAI GOIA
  • Beethoven – Concertul nr.5 pentru pian şi orchestră în Mi bemol Major op. 73
  • Șostakovici – Simfonia nr. 5 în re minor op. 47
7) 16.09, ora 20.00 Sala Mare a Palatului.
WIENER PHILHARMONIKER
Dirijor: SEMYON BYCHKOV
Solistă: VALENTINA NAFORNITA– soprană
Program:
  • Haydn – Simfonia nr. 44 în mi minor H 1/44
  • Enescu – „7 lieduri pe versuri de Clément Marot“ op. 15
  • Brahms – Simfonia nr. 3 în Fa Major op. 90
8) 19.09, ora 19.30, Sala Mare a Palatului.
ROYAL CONCERTGEBOUW ORCHESTRA AMSTERDAM
Dirijor: ANDRIS NELSONS
Solistă: JANINE JANSEN – vioară
Program:
  • Bartók – Concertul nr.1 pentru vioară şi orchestră Sz 36, BB 48a
  • Șostakovici  – Simfonia nr. 7 în Do Major op.60 „Leningrad“

Indiferent la care dintre concertele acestea aţi merge, credeţi-mă pe cuvânt că vă veţi bucura de fiecare clipă. O menţiune aş mai face, totuşi: dacă oscilaţi între concertele nr. 1 şi nr. 2, vi l-aş recomanda pe al doilea. Motivul ţine exclusiv de repertoriu. Schönberg este un compozitor modern şi e posibil să fie ceva mai.... ermetic, aş spune. Pot spune despre el că a fost profesorul lui Webern, despre care v-am povestit cum l-am perceput. Iar simfonia a VIII-a de Bruckner este vastă, densă şi foarte complexă şi, prin urmare, solicitantă din punct de vedere emoţional.
Pe de altă parte, părerea mea despre simfoniile lui Mahler o ştiţi: consider că fiecare dintre ele constituie un spectacol în sine. Sunt lucrări monumentale, grandioase şi înălţătoare. Iar Zubin, mahlerian convins, este considerat a fi cel mai bun dirijor de Mahler la ora actuală.

Trag nădejde că v-am pus pe gânduri şi că, după citirea acestui articol, vă întrebaţi "oare cum ar fi dacă?". Timp să vă gândiţi, să parcurgeţi programul integral şi eventual să vă hotărâţi, aveţi din belşug. Abonamentele se vor pune în vânzare pe 15 ianuarie, iar biletele individuale, pe 16.
Mai multe informaţii despre categorii şi preţuri găsiţi aici. Sper ca anul viitor să vă urez "audiţie plăcută!" :)

6 comentarii:

Anonim spunea...

Mahler? Hmmm! Nu stiu ce sa zic...
Nu stiu ce sa zic nici despre Schönberg, pentru ca nu stiu daca am ascultat ceva de la el. ramane sa ma edific.
Dar...Mahler?
Hai, sa o zic. Ma cam streseaza. De cate ori ascult ceva de Mahler, imi imaginez o scena dintr-un film de Hitchcock, in care tensiunea creste, creste...Imi da fiori.

citrice

Greta spunea...

Interesantă viziunea, Citrice, şi nu pot să te contrazic - muzica clasică e subiectivă, percepţia fiecăruia e diferită. Uite că mi-ai dat de gândit, nu-mi pusesem problema aşa până acum....
Eu n-am ascultat nimic de Schönberg, dar de Webern, elevul lui, da - şi-am cam numărat oi în timpul ăla :)) Însă e foarte posibil ca ţie să ţi se dezvăluie altfel.

Anonim spunea...

Cred ca maine, pentru ca acum nu am dispozitia necesara, o sa ma ocup de asta. Adica sa ascult Schönberg. Chiar sunt curioasa ce sentimente imi starneste. O sa-ti spun.

Anonim spunea...

Mda...Nu-mi place! Deloc! As zice groaznic, dar nu vreau sa-i supar pe cei care ascuta astfel de...muzica?
Prefer Mahler, chiar daca ma duce cu gandul la Hitchcock. :)

Greta spunea...

Eram tare curioasă să-ţi aud opinia, mărturisesc :) Nu o ştiu deloc, cum spuneam, dar îmi pot imagina :D
Mulţumesc pentru feedback! :)
Prin urmare, dacă reuşeşti să ajungi la vreun concert, va fi cel de Mahler :) Cine ştie, poate interpretarea va face ca muzica să-ţi apară în altă lumină :)

Anonim spunea...

:D Intr-o duminica linistita, plina de zapada, n-am rezistat trancanelilor si farfuriilor sparte din muzica lui nenea Schönberg. Imi pare rau sa o spun, poate altii sunt extaziati la astfel de sunete, dar mie mi-a dat impresia doar de niste zgomote dezordonate in creieras.
Da, daca o sa fiu in zona la timpul respectiv, o sa aleg Mahler.