marți, 2 mai 2023

Mostre din viața în Germania (XIV)

Una și cu una fac două (admirați logica imbatabilă, mulțumesc anticipat 🤓). Nemții fac multe chestii mișto, în general și-n bună parte cu succes; dar și când dau chix, să te ții...

Bunăoară. După ce anul trecut au experimentat timp de 3 luni abonamentul unic de 9 euro lunar în sistemul de transport public (pe care-n principiu îl puteai folosi pe tot teritoriul țării pe toate mijloacele de transport, mai puțin pentru Intercity și Intercity Express), cândva prin toamnă au anunțat că succesul experimentului îi determină să încerce un abonament la preț avantajos, nu la fel de scăzut dar oricum mult mai convenabil, blabla.
(Succesul a fost relativ, totuși. Adică depinde din ce punct de vedere. Personal m-am bucurat că am plătit o nimica toată pe abonament vreme de trei luni - de la 118 euro la 9 e un șpagat serios - dar asta și pentru că, din fericire, n-am avut de circulat decât colo-colo cu metroul prin oraș. Aceia care au călătorit prin țară cu siguranță n-au fost la fel de încântați. Trenurile regionale erau pe alocuri atât de nemaivăzut de pline, încât mecanicii s-au văzut nevoiți fie să refuze plecarea, fie să oprească uneori în prima stație și să ceară să mai coboare lumea, altfel devenea o problemă de siguranță a circulației. Deci partea cu succesul aș lua-o cu un praf de sare).

De la deal la vale însă, a fost un demers binevenit și toată lumea s-a bucurat să facă economie - mai ales pe fondul creșterii prețurilor de anul trecut. Firesc, mi-a plăcut să aflu că se lucrează la un plan pentru un abonament compensat (cu sprijinul statului, desigur).
Să nu mai zicem cât l-au ouat și pieptănat și pigulit și puricat. Lansarea preconizată pentru luna ianuarie s-a amânat pentru martie, martie a devenit aprilie, cu surle și trâmbițe l-au lansat ieri. Va costa 49 de euro lunar.

Bun pân-aici. Și-acum încep dumele.

👎 Nu se poate cumpăra decât online sau de la centrele Deutsche Bahn (nu și de la automate). De ce naiba, nu îmi pot imagina (spre diferență, cel de 9 euro se cumpăra anul trecut de oriunde - automate, case de bilete, online, cum poftea fiecare). Dar de ce să fie simplu și logic, dacă poate fi complicat și lipsit de logică. Centre DB nu se găsesc pretutindeni. Pentru a-l cumpăra online, trebuie să-ți faci cont - ceea ce, într-adevăr, pentru majoritatea nu e o problemă, dar iaca mai există și oameni mai puțin obișnuiți cu aplicațiile online. Mă gândesc de exemplu la oameni de la fosta mea firmă - mulți emigranți cu vârsta în jur de 50 de ani, vorbind germana la nivel minim, cu telefoane simple și-n niciun caz familiarizați cu tot felul de aplicații. Pentru ei cu siguranță n-ar fi prea la îndemână. Ceea ce mă duce la punctul următor.

👎 Dacă n-am stat amândoi să ne binoclăm în aplicație 🤓. Pentru numele lui Belzebut, unde e opțiunea ”Deutschland Ticket”? Ar fi trebuit să fie un buton vizibil pe prima pagină, mare și colorat de să te ia de ochi din prima. Da de unde, am scotocit după el și l-am găsit undeva pitit în josul unui submeniu.

👎 Cel mai enervant aspect a fost faptul că au lansat abonamentul fără să-și pună problema ce va însemna asta pentru serverul lor. Sau dacă s-au gândit la asta, s-au gândit degeaba. Ai fi zis că au învățat ceva din experiența de anul trecut, numai că nu. În primele ore ale zilei de ieri, primeai deja mesajul standard de eroare, ”server suprasolicitat”. Și ceea ce este și mai enervant - nu mai puteai cumpăra niciun fel de bilet, nu doar Deutschland Ticket. Nimic. Am senzația că multe i s-au urat DB-ului de către care au vrut să-și ia bilet ieri, și nimic de bine 🤭.

Dar am înfrânt 💪. Mai bine-zis, jupânul a răzbit - s-a trezit mai devreme ieri și a reluat încercările până a mers. De-acum ar trebui să fie mai simplu - n-ai decât să-l prelungești, lunar. Mă rog, asta-n teorie. În practică, aștept cu cel mai viu interes să văd cu ce-o mai dau în bară de data asta 🙈.

2 comentarii:

Ioana spunea...

Pai dacă firma de s-a ocupat de proiect o fi fost ca aia cu logo-ul de țâșpe sute de mii de euro...

Greta spunea...

@Ioana, vai, uitasem de ăia :)) Musai să scriu despre asta. Povestea e veche, dar a rămas de pomină...