joi, 18 mai 2023

Motivaționale de carton și umplute cu paie

Postarea de astăzi e una la care mă gândeam de ceva vreme, dar de care nu mă mai învredniceam să m-apuc; cu vreo trei luni în urmă, văzând pe blogul lui Mihai un articol exact pe acest subiect, am zis aia e... nu mai pot s-o scriu, va părea că i-am copiat ideea.
Dar el a zis c-o pot face, așa că iacătă-mă-s. Mbine, cu o întârziere de câteva luni, că-ntre timp fie mi-au venit alte idei, fie n-am fost în dispoziție de-a scrie.

După cum veți fi constatat probabil, de ceva timp ne inundă o serie de expresii motivaționale (vorbă să fie) meșteșugit formulate, dar care de fapt sunt mai goale decât o nucă seacă. Life coach-ii au impresia că au descoperit cheia de boltă și le repetă obsesiv, pentru că altceva n-au de oferit.
Ia-le expresiile astea și i-ai terminat, nici să-și lege șireturile nu mai nimeresc.

- ”Ieși din zona de confort” - serios? Da' de ce aș face asta? Viața e dificilă de multe ori prin ea însăși, iar la o adică te poate scoate din zona de confort în 2 timpi și 3 mișcări de nici n-o să știi ce te-a lovit, vorba ceea, dacă așa decide ea. De ce-aș căuta disconfortul cu lumânarea?

- ”Nu există nu pot, există doar nu vreau” - grdjqwwermpgffff, simt că-mi ies bube de nervi numai cât am scris inepția asta (una dintre ”mantrele” cu care mi s-a scos sufletu' în copilărie, de altfel). Frate, ce lozincă stupidă. Cu alte cuvinte, eu aș fi putut aduce pe lume copii, numai că n-am vrut. De exemplu. Faptul că undeva pe drum s-a întâmplat o histerectomie e un aspect irelevant în discuție. Sigur aș fi putut, dacă mă străduiam îndeajuns 🤬.

- ”Vindecă-ți copilul interior” - chestia asta e musai să fie făcută într-un retreat costisitor, din ce am observat. Eventual pe plaiuri exotice. Copilul interior nu poate fi vindecat oriunde, ca plebeii. Necesită condiții speciale.

- ”Fii bine cu tine” - altă stupizenie. De parcă poți decide așa, țac-pac, să fii bine cu tine și dacă nu ești, e numai pentru că n-ai chef să fii. Realitatea - din postura unei persoane care s-a reapucat recent de psihoterapie, dar despre asta poate în alt articol - este că a fi bine cu tine nu poate fi o poruncă. Da, poate fi un deziderat, care presupune foarte multe aspecte și pentru atingerea căruia se cere multă muncă. Ar fi ideal să vină de la sine, numai că nu se întâmplă niciodată așa și unicornii nu există.

- ”Reconectează-te la sinele tău” - dintre toate de până acum, asta mi se pare cea mai apropiată de categoria ”cuvinte goale, ce din coadă au să sune” (mersi, Eminescu). Îmi pare cu atât mai artificială cu cât e dată ca sfat general, gen ”ceva ce poți face și tu singur acasă”. Foarte probabil există o sămânță de adevăr în treaba asta, dar nu e ceva ce poți realiza fără ajutor specializat, care să te ghideze (și nu cred că ar fi recomandat).

Acestea sunt cele care mi-au venit în minte la prima strigare, dar mai există cu siguranță și altele. La fel de zornăitoare și, când le iei la disecat, la fel de seci.

5 comentarii:

Mada spunea...

Apropo de copil interior și de reconectarea cu sinele. Sper sa pot da share la un link - cofondatorul a fost coleg de facultate cu mine (asta nu spune nimic despre mine totuși 🤪)
De ceva ani a cam luat-o razna, e pe treburi din astea prea spirituale pentru mine, dar văd ca ii cam arde de bani pe ăștia care au probleme de sănătate și sunt disperați. Cea mai tare treaba (nu știu dacă e in articolul asta sau următorul, sunt 3 părți) e când unul din ei “reprogramează” o găina. Treaba aia mi-a dat șah mat 😂

https://pressone.ro/cum-sa-ti-reprogramezi-mintea-ca-sa-scapi-de-boli-si-probleme-de-sanatate-mintala-incursiune-in-lumea-vracilor-new-age-si-a-cetatenilor-suverani-i/

Mmmaria spunea...

Ahhh, stiam eu de ce te iubesc!
Da, cred ca ar trebui sa punem de o miscare a "sufragetelor" si sa ne emancipam de sub tavalugul asta rostogolit de life-coach-ii vietii.
Pe de alta parte, inteleg si demersurile lor, care sunt derivate din frazeologia corporatista are are scop sa nu lase angajatii sa se moleseasca, Doamne fereste.
E o tactica si o tehnica si din punctul meu de vedere singura replica rationala este sa dai cu un mare flit la asa ceva.
Scopul primar al oamenilor asta a fost, in opinia mea, sa gaseasca o zona de confort, nu cred ca vanatorii si culegatorii aveau chef sa mearga non-stop la vanatoare de mamuti si sa culeaga non-stop fructe de maces (intelegeti ideea), voiau si ei o pestera mica acolo, un adapost.
Nu cred ca suntem facuti ("wired" este expresia in engleza care se potriveste cel mai bine) pur si simplu ca sa stam intr-un continuu stres si intr-o continua cautare de non-confort.
"Did I told you lately that I love you?"

Mmmaria spunea...

@ Mada: citisem deja, stiam ca o sa fiu socata dinainte sa ma apuc de citit.

Mada spunea...

Da, oribil. Culmea e ca am aflat de investigație de la cei investigați, chiar se lăudau pe Facebook cu articolele astea. Si după parca a căpătat si mai multă vizibilitate locul acela si festivalul pe care îl organizează in curând.

Greta spunea...

@Mada, am citit articolul și mai întâi am fost șocată de ce poate să îndruge tipul, după care m-am enervat. Cum e posibil să profiți în felul ăsta de oameni care au probleme serioase... și pe-o gălăgie de bani. Miracol, reprogramare, magie, Fermă de Conștiință. Te ia capul. Dac-ar fi atât de simplu ne-am reprograma cu toții și-am cânta fericiți ”Yellow Submarine” și ”Ob-La-Di, Ob-La-Da”. Ce șarlatan... pfff, nici nu vreau să-mi imaginez cât de mulți îl cred și își pun speranțele în el.
Am să citesc și celelalte două articole.

@Mmmaria, exact cum zici: de fapt, noi trebuie să ne găsim confortul. Să facem în așa fel încât să ne fie mai bine, să ne ușurăm pe cât posibil viața. Dar coach-ii probabil s-or gândi că, dacă oamenii ies din zona de confort, mulți din ei vor ajunge să apeleze ei pentru a se reechilibra. Mă gândeam acum că, de fapt, e o formă de manipulare.