luni, 28 martie 2022

O țară arde și Oscarurile se piaptănă (cu pumnii)

Aici ar fi trebuit să fie o postare despre ținutele de pe covorul roșu, dar o amânăm pentru mâine, fiindcă mă arde să mă exprim (și eu, alături de foarte-foarte mulți alții) pe tema ”palma de pe scenă”. 

Povestea o știți, probabil. Prezentatorul ceremoniei de decernare a premiilor Oscar, Chris Rock, a făcut o glumă deplasată la adresa soției lui Will Smith, care suferă de o afecțiune numită alopecia, în urma căreia și-a pierdut aproape tot părul. Will Smith a râs mai întâi de glumă, apoi s-a gândit mai bine, s-a urcat pe scenă și mi ți l-a trăznit pe prezentator de să-i mute falca și mai multe nu. După care s-a rățoit ”keep my wife's name out of your f***cking mouth!”, într-un elan de bărbăție și de ”nu te lua de nevastă-mea, bă”. Pesemne uitase că râsese la glumă, cu numai câteva clipe mai devreme. În fine, detalii 🙄.

 

Incontestabil, a fost ”momentul serii”, nimeni n-a mai discutat despre altceva, în paranteză fie zis Will Smith a luat un pic mai târziu și Oscarul pentru Cel Mai Bun Actor, numai că ce să vezi, nimeni n-a vorbit despre asta și nici că va vorbi. Oamenii vor reține, pe bună dreptate, că Will Smith l-a pocnit pe prezentator, nu că a primit cel mai râvnit trofeu al cinematografiei mondiale.

Bun, acestea sunt faptele. Ca de obicei când e vorba de situații controversate, lumea s-a împărțit degrabă în două:
- ”bine i-a făcut, pfuai de mine, dacă era nevastă-mea își culegea dinții de pe jos”;
- ”oameni buni, nu se faci să sari la bătaie-n public, că nu ești Ghiță Smardoiul, problema se putea gestiona altfel”.

Personal, mă regăsesc în cea de a doua categorie. Oricât de mitocănească a fost ”gluma” - căci a fost de-o mitocănie impardonabilă, în privința asta nu există nimic de dezbătut - nu te-apuci să-ți faci de unul singur dreptate cu pumnii. Și în niciun caz un asemenea comportament nu ar trebui glorificat drept ”și-a apărat soția bolnavă”. Da, Jada Pinkett Smith suferă de o boală traumatizantă, însă poate că soțul ar fi trebuit să se gândească la asta înainte de-a se hlizi la glumă. Cred că o apostrofare de pe scaun - ceva mai diplomat formulată decât ce-a zis el, dar categorică - ar fi fost absolut suficientă. Eventual ar fi putut spune ceva gen ”îmi voi aminti să fac o glumă la fel de amuzantă dacă soția lui Cris Rock va suferi de vreo boală”. Ar fi fost soțul care a luat atitudine protejându-și soția, păstrându-și în același timp și bunul simț. Și ar fi ieșit din povestea asta ca un erou. Așa, a ieșit doar ca un golan bătăuș.

Niciodată, în absolut nicio circumstanță, violența nu trebuie prezentată ca mod de soluționare a unui conflict. Nu lovim, când avem alte posibilități de-a reacționa la ceea ce ne deranjează (excludem aici cazurile de legitimă apărare, sau cele în care vezi un om sau animal agresat și trebuie să intervii pentru a opri agresiunea. Nu s-a pus problema de așa ceva în contextul despre care vorbim). Chris Rock a zis o porcărie, Will Smith a râs, nevastă-sa s-a schimbat la față, el s-a prins că trebuia să se simtă ofensat și a decis să dreagă busuiocul așa cum o lume întreagă a văzut.

Ce-a rezolvat? A făcut uitat momentul penibil al glumei? Nu. S-a simțit nevastă-sa mai bine după aia? Mira-m-aș. Cum spuneam mai sus, va rămâne în amintire drept ”ăla care l-a pocnit pe prezentator”, nu ca urmare a statuetei câștigate. Și exact așa merită. Ironia supremă fiind că, prin asta, l-a transformat pe Chris Rock în victimă, deși unica victimă a fost Jada Pinkett Smith.

Cât despre toată lumea care-i găsește scuze... nici n-am cuvinte, sincer vă spun. E război în Europa, vedem zilnic imaginile masacrului, condamnăm violența cât ne ține gura, facem campanii peste campanii de prevenire și combatere a violenței, iar apoi ne grăbim să-l luăm în brațe pe unul care, la un eveniment de maximă audiență, face un astfel de gest. Deh, e actor celebru, nu se pune.
Na bravo, ce-ar mai fi de zis. Felicitări pentru consecvență, sau chelcășoz 🙄.

PS: am citit și opinii potrivit cărora momentul a fost regizat de la cap la coadă. Nu sunt de acord. Adică nu-mi închipui că ăia doi ar putea fi, totuși, chiar atât de proști.


6 comentarii:

Anonim spunea...

Si eu am citit ca ar fi fost regizat. Nu m-as mira, doar Hollywood e paradisul filmelor.
Mi se pare ca ar fi fost mai elegant daca se ridica ostentativ, el, sotia si restul familiei daca era prezenta, si ar fi plecat din sala. Publicitatea oricum ar fi avut-o, odata afara, ar fi putut explica jurnalistilor situatia si ar fi avut buzz-ul pe care-l spera.

In rest, Oscar-urile sint din ce in ce mai dezamagitoare. Am descoperit ieri ca in competitie era un remake MU-ZI-CAL al lui "Cyrano". Am vazut trailer-ul si niciodata n-am fost mai ofuscata ca am pierdut 2.50 minute din viata. Cyrano, spadasin si muschetar, cu nasul mare (de unde faimoasa tirada a nasului - "C'est un roc, c'est un pic, que dis-je...c'est une péninsule!" interpretat de un pitic...really??!! Si frumosul aristocrat Christian interpretat de un actor negru? In secolul XVI, aristocrati francezi afro-americani?!!! Nu-l iubesc pe Dépardieu de cind cu ratacirile prin Belgia, Dubai si agapele cu prietenul Vladimir P., dar, dar, dar, ce rol IMENS a facut in filmul din 1990! Singurul, unicul, inegalabilul Cyrano. Si orice francez zice la fel.
Bon, voilà, m-am usurat!
Jual

O spunea...

si eu m-am gandit ca a fost regizat, prea s-a ambalat pentru o simpla gluma. Mie gluma nu mi s-a parut a big deal, cheleste da nu e ca si cum moare de la asta, daca e asa nesigura pe ea isi putea pune o peruca sau headscarf, de vreme ce nu o face si a si vorbit public pe subiect, ma gandeam ca e mai sigura pe ea in privinta asta; era altceva daca ii pica parul de la cancer sau ceva..Asta fac stand up comedians, rad de o gramada de chestii: oameni chei, grasi, homosexuali, blonzi, negri, etc.Unele sunt de prost gust dar daca te-ai apuca sa ii pocnesti la fiecare gluma mai deplasata pai se lasa astia de meserie in 2 zile. Ok, nu ai ras, ti-ai dat ochii peste cap, move on. Maxim putea sa ii zica off stage ca hey, m-a cam deranjat, e o insecuritate, nu mai zi glume de genu.( si sa ii zica ea, Jada, nu barbasu. Ca are gura, nu e un copil de 5 ani ce trebuie aparat

Greta spunea...

Da, exact! Asta ar fi fost, de fapt, reacția ideală: se ridica și pleca, împreună cu soția (și ceilalți din familie, dacă erau acolo). O reacție demnă, elegantă și adecvată momentului. Dar să te duci pe scenă și să-l pocnești pe prezentator... dacă n-ar fi fost Will Smith, ci un oarecare, probabil l-ar fi așteptat poliția la ieșire.
Cât despre Oscaruri în sine, ai dreptate. Nici vorbă să mai fie filmele de odinioară... motiv pentru care nu am absolut nicio curiozitate de a vedea vreun film din cele nominalizate. Nici măcar pe cel care-a câștigat.

Greta spunea...

Ăsta este de asemenea un aspect unde și eu văd exact la fel lucrurile - mă refer la nesiguranța ei legată de chelie. Vorba ta, dacă era atât de nesigură și afectată de situație, își punea o perucă sau vreun turban, există unele care se pretează inclusiv la ținute de seară. Probabil pe ea chiar a deranjat-o gluma, zic asta având în vedere reacția ei, dar situația ar fi trebuit abordată cu totul altfel.

Anonim spunea...

Filmul care a luat Oscar-ul e un remake dupa un film francez din 2015-2016, "La Famille Bellier". Care e chiar dragut, gen "feel good", actori simpatici, muzica buna.
Jual

Greta spunea...

Sună foarte interesant, Jual. Îl voi avea în vedere. Mulțumesc pentru recomandare! :)