marți, 28 mai 2024

Agenție de PR, recrutăm specialiști și plătim în corcodușe

Și cum îmi răsfoiam eu mail-ul ieri după-amiază în metrou în drum spre casă, văd un mesaj cu un anunț pentru un post care, în urmă cu 15 ani, ar fi fost un vis. Cel mai probabil de neatins la vremea respectivă (eram încă destul de timidă în ceea ce privește germana; făcusem un internship de Relații Publice la o clinică destul de mare, dar nu aveam curaj să vorbesc foarte mult, eram încă în stadiul în care conjugam verbele în gând, evaluam mental dacă e Dativ sau Acuzativ și cum se declină prepoziția în funcție de un caz sau altul... în fine, înțelegeți voi 🙂); oricum, era genul de job pe care mi-l doream atât de intens încât simțeam că-mi arde sufletul.

Ia să vedem ce mai grăiește în ziua de azi un anunț ca ăsta, m-am gândit. Precizare importantă în context: anunțul este pentru un post din Viena. Mă rog, nu mai zic nimic de filtrele site-ului cu pricina, vorba lui Mark Twain: să fim milostivi și să tragem perdeaua...

Teaser: am păstrat nestemata pentru final, desigur 😃. Dar sper să vă placă și cuprinsul.


Nici n-am purces bine să lecturez c-au și început să-mi fileze nervii, ăia mulți și mărunți. Bling-bling.
  • ”Suntem o întreprindere inovatoare și aflată în creștere dinamică”.
    I-auzi. Mai știi, poate lumea se gândea că sunteți o întreprindere învechită și aflată în creștere statică, sau ceva 🙄. 
  • ”La baza filozofiei noastre se află respectul reciproc, atmosfera prietenoasă, climatul plăcut de lucru, sinceritatea, toleranța, dorința de succes și spiritul de echipă”.
    Văleu... ditamai soclul are filozofia ceea a voastră. Sunt electrocutată de respect, așa să știți. Mai ales partea cu toleranța îmi place în mod deosebit. Exact ce anume (sau pe cine) tolerați, feciori? Lăsați, nu-mi răspundeți, că tocmai citesc mai departe cât sunteți de nemaipomenit de ocupați.

  • ”Suntem specializați în Relații Publice, Social Media, Marketing Digital și strategii de comunicare. Din portofoliul nostru fac parte clienți din cele mai diverse domenii precum bunuri de larg consum, comerț, finanțe, prestări servicii, industrie, turism, juridic”.
    Frățiuer, ce borș ați izbutit. Dresaj de prepelițe japoneze vă mai trebuie și le aveți pe toate. Pe sistemul care mai dorește, care mai poftește.

Boon, au isprăvit cu prezentarea generală, neuitând să adauge că au toate categoriile de clienți - concerne internaționale, start up-uri inovative (nici ăștia nu-s învechiți, aplauze) și întreprinderi mijlocii. De toate pentru toți, să fie, să nu trebuiască. 

Casc discret, punându-mi mâna la gură (apropo, văd din ce în ce mai mulți oameni căscând fără să pună mâna la gură, de le poți viziona liniștit amigdalele. Și nu-s copii, ci adulți în toată firea) și citesc mai departe cu nesaț despre profilul candidatului ideal.

  • ”Ai cel puțin trei ani de experiență relevantă în domenii precum Relații Publice sau Jurnalism. Ești un comunicator pasionat, cu un excelent simț al comunicării scrise și cu aptitudini excepționale de redactare a unui text. Te familiarizezi imediat cu orice domeniu nou (desigur, să poftească imediat prepelițele) și reușești în cel mai scurt timp să redactezi texte atractive pe orice temă dată. Capacitatea ta de sinteză și cea de a rezolva probleme sunt peste medie. Nimic nu te poate surprinde (ăștia or vrea să-l recruteze pe Dalai Lama și nu știu cum să spună). Abilitățile tale și încrederea în tine sunt mult prea pronunțate pentru a te putea lua ceva prin surprindere și orice problemă devine o provocare. Și pentru că tot suntem la capitolul abilități, se înțelege de la sine că ești fluent(ă) în limba engleză, pachetul MS Office nu are secrete pentru tine și ești un maestru al Social Media”.

Aaaaaa! (Asta eram eu care căscam, mulțumesc foarte mult). Pentru numele părților intime ale lui Merlin, ce înșiruire de platitudini, ce risipă de cuvinte goale, ce clișee. Eu dacă aș lucra într-o agenție de PR și aș compune un asemenea text, cred că m-aș da singură afară.

Ia să vedem ce trebuie să facă Dalai Lama 🧐.

  • ”La noi te așteaptă un domeniu inedit și plin de provocări (n-au mai zis ”dinamic”, presimt că mă întristez). În calitatea ta de Senior PR Consultant ești responsabil(ă) de consilierea permanentă a clienților, conceperea și implementarea de campanii de Relații publice, elaborarea strategiilor de comunicare și optimizarea rezultatelor. La noi vei fi parte a unei echipe dinamice (pfiu, ce dor îmi fusese de “dinamic”, dragul de el!) și vei avea la dispoziție aparatură modernă specifică branșei (prepelițe high-tech). Vei beneficia de posibilități de avansare și dezvoltare și timp de lucru reglementat (adică ore de lucru fixe. Mizerie, când tot mai multe companii implementează sistemul Flexitime, cum avem și noi de altfel; nu-mi ține nimeni socoteala dacă vin la 8:00 sau la 8:15, respectiv nu-mi zice nimeni nici mac dacă la ora 16:00 decid că mi-a ajuns pe ziua de azi. Tot eu sunt aia care lucrează zece ore când situația o impune. Flexitime este un model foarte apreciat și tot mai mulți angajatori îl adoptă. Bag seama că ăștia se întorc în urmă cu 50 de ani).

Și-am ajuns la nestemată. Pentru o poziție de Senior cu minimum trei ani de experiență, această agenție oferă un salariu de 3.300 de euro (brut). Asta înseamnă un salariu anual de 39.600 de euro, din care se vor deduce impozitele - în condițiile în care, în Viena, venitul mediu anual brut este de circa 50.500 de euro.

Niște lepre. Nu am alt cuvânt pentru ei. Lepre care vor să beneficieze de experiența unor specialiști și să-i remunereze considerabil sub nivelul mediu. Singura parte bună este că salariul a fost comunicat de la bun început, astfel încât eventualii aplicanți sunt avertizați.

Nu pot să vă descriu cât de mult urăsc astfel de nemernici. Nu le doresc decât ceea ce ei înșiși oferă: să aibă parte de angajatori asemeni lor.

6 comentarii:

Mmmaria spunea...

Pe langa faptul ca m-am rostogolit de ras ("prepelite high-tech", Doamne, de unde le scoti), da, lumea recrutarii asta este. Anunturile decente sunt putine si sunt direct proportionale cu oamenii normali si decenti care lucreaza in domeniul asta. Si aia, saracii, nici nu stiu cum au ajuns acolo.
Stiu portretul robot al persoanelor care fac/emit astfel de anunturi si am un singur cuvant pentru caracterizare:fufe (nu conteaza ca ar putea fi si barbati, cuvantul ramane).

Tomata spunea...

Despre anunt si salariu, nici nu ma pronunt.

Dar despre cascatul ala fara mana la gura... DOAMNE! si eu vad tot mai des si ma crucesc. Si ce sa vezi??? soc si groaza. am cascat si eu la fel, eram singura pe strada! :)))
nu mai fac!

Mada spunea...

Mie mi se pare ca toate anunturile suna la fel. Am inceput sa ma uit la niste joburi asa, orientativ. Pai daca nu zice in titlu pentru ce post recruteaza, nu iti dai seama ce vor de la tine. Toti vor sa fii independent, sa comunici bine, sa lucrezi in echipa, sa fii autodidact, 5 ani de experienta in X/Y/Z/A/B/C (deci merge orice)... nu mai inteleg nimic :) eu oricum am momente de impostor syndrome ca daca vad un post de director sau ceva nici macar nu il deschid, dar peste tot sunt aceleasi bazaconii :)

Greta spunea...

@Mada, ai mare dreptate. Practic, anunțurile par luate cu copy paste. Și Doamne, cât de lungă e lista de ce vor comparativ cu ceea ce oferă...
Referitor la impostor syndrome, eu zic totuși să nu lași asta să te influențeze. Acum vreo 2 ani, când recrutau ai mei pentru un post similar cu al meu (doar că în Paris), am citit anunțul: în afară de limba engleză nu bifam niciuna dintre cerințele listate acolo, dar niciuna. Strict pe anunțul ăla n-aș fi avut nicio șansă să am job-ul și totuși... Deseori se pun tot felul de chestii la grămadă în anunț, în ideea că poate s-o nimeri ceva la vreun candidat, dar știu și ei că multe lucruri se pot învăța foarte bine la fața locului.

Anonim spunea...

Cat de bine ai incheiat acest articol, am ras cu pofta. Numai bine iti doresc! Mirela

Greta spunea...

Îți mulțumesc tare mult, Mirela! 🙂