vineri, 31 august 2012

15 ani si (tot mai) multe intrebari


Este genul de eveniment despre care intotdeauna iti vei aminti, indiferent ce faceai in momentul in care s-a transmis stirea. Asa cum, de exemplu, imi aduc aminte cu precizie ca pe 11 septembrie 2001 ma uitam la un film a carui difuzare a fost intrerupta pentru a se anunta ca turnurile germene WTC au fost lovite la interval de cateva minute de catre avioane deturnate. In acelasi mod retin ca ma uitam la Stirile PRO TV, care au inceput anuntand ca printesa Diana a murit la Paris, intr-un accident de masina survenit in pasajul Pont de l'Alma.


Fara a se putea spune ca am fost o fana sau o cunoscatoare a vietii printesei, am admirat-o si am fost curioasa intotdeauna sa citesc despre ea. Bineinteles, am urmarit in presa ancheta mortii ei si de-a lungul anilor am citit foarte mult pe subiect. N-am pretentia ca voi spune ceva nou in acest text, vreau doar sa nuantez cateva intrebari care s-au tot pus si la care nu s-au dat niciodata raspunsurile. Ma rog, nu unele care sa nu fi dat nastere la (alte) intrebari.

Ce s-a intamplat cu Trevor Rees-Jones?

In opinia mea, omul acesta constituie una dintre cele mai mari enigme ale dramaticului eveniment despre care discutam. Asta din urmatoarele pricini:
- desi ocupa cel mai periculos loc intr-o masina in caz de accident (in dreapta soferului), a fost singurul supravietuitor. Asta-n timp ce pasagerii din spate, bunaoara, s-au facut bucati.
- era unicul care purta centura de siguranta, ceea ce probabil i-a salvat viata. Insa datoria lui, ca bodyguard al Dianei, era sa se asigure ca EA poarta centura, iar el, dimpotriva, nu avea voie s-o poarte - pentru a fi in masura sa intervina in caz de vreun atac. In cazul acesta lucrurile s-au petrecut exact pe dos.
- in mod extrem de convenabil (n'est-ce pas?), dupa accident s-a stabilit ca sufera de amnezie si de traumatism masiv la nivelul maxilarelor. Deci nu-si aminteste nimic si, de vreme ce nu poate vorbi, nu poate fi nici testat pentru a se stabili cat de reala e amnezia lui. Intr-un roman politist, asemenea "traumatisme" ar fi ridicole, cu atat mai mult cu cat e vorba de singura persoana in masura sa spuna ce s-a intamplat in pasaj. 
- a mai dat interviuri, insa referitor la ceea ce intereseaza pe toata lumea, spune doar: "Absolutely no memory, whatsoever. Nothing has come back about the journey at all". Foarte interesant, intr-adevar.  

Ce-au mesterit medicii de pe ambulanta vreme de o ora si 43 de minute?

Atat a trecut din momentul impactului si pana cand Diana a fost transportata la spital. Pentru ce le-o fi trebuit atata timp? Ok, am inteles, masina era armonica, a fost nevoie de timp pentru a o scoate pe Diana (ca Dodi fusese proiectat prin geam si era mort deja, nu mai avea nimeni grija lui), dar chiar atat de mult? Pe cine-au trimis la fata locului, Gigi Pompieru' sau cei mai buni specialisti in descarcerare?

Care-a fost chestiunea cu misteriosul Fiat Uno?

Potrivit unor martori (care.... au cam disparut imediat dupa accident), in tunel s-ar fi aflat si o masina Fiat Uno de culoare alba, care ar fi blocat drumul Mercedesului, determinand astfel coliziunea acestuia cu pilonul. Fiat-ul, la fel de convenabil ca si evaporarea martorilor sau amnezia bodyguard-ului, a disparut si n-a mai fost niciodata gasit. Si, pentru ca probabil toate acestea nu erau de-ajuns, niciuna din cele zece camere de luat vederi instalate in pasaj nu a fost orientata astfel incat sa fi inregistrat accidentul.

Acestea ar fi principalele intrebari ale mele, dar mai am si altele. Cum de nu si-a dat nimeni seama ca soferul era baut? (Alcoolemia acestuia, s-a stabilit ulterior, era de trei ori peste limita admisa). Cum a fost posibil ca o limuzina Mercedes sa goneasca prin centrul Parisului cu aproape 200 km/h, urmata de o turma de paparazzi pe motociclete, fara sa atraga atentia asupra sa? Vorbim de a conduce prin oras, unde viteza maxima legala era de 50 km/h.  I mean.... hello? 

Ma rog. Semne de intrebare, speculatii, despicat firul de par in 4... 44....444. Ca ar fi fost ucisa pentru ca era insarcinata cu Dodi Al Fayed. Ca ar fi fost ucisa din cauza dezvaluirilor pe care urma sa le faca referitor la implicarea guvernului britanic in comertul cu armament. Ca ar fi fost ucisa pentru ca actiunile ei militante impotriva minelor antipersonal ar fi calcat pe unii pe bataturi. Ca si-ar fi inscenat moartea pentru a trai in liniste (how stupid is that). C-o fi, c-o pati. Probabil ca mai sunt macar vreo cateva zeci de scenarii, unul mai fantezist ca altul. 

Ce-am scris eu nu inseamna absolut nimic si nimanui nu-i pasa de toate acestea - atata timp cat anchetele au fost intr-un glas si-o sambata si-au confirmat, fara exceptie, ipoteza accidentului. Probabil ca adevarul nu se va afla niciodata - sau daca da, va fi atat de tarziu, incat nu va mai interesa pe aproape nimeni. In definitiv, cui ii mai pasa azi ca J.F. Kennedy a fost asasinat in urma unei conspiratii din care-au facut parte inclusiv FBI si CIA?

Niciun comentariu: