duminică, 22 iulie 2018

Ce-am citit pe un forum al românilor din Germania


Azi dimineață am constatat că un ”friend” binevoitor de pe Facebook m-a adăugat într-un grup numit ”Români în Germania” - din ce-am observat, sunt măcar vreo trei grupuri cu numele ăsta... (Notiță mentală: să nu uit să caut opțiunea aia prin care nu mai poți fi adăugat în grupuri de către alte persoane. E undeva adânc îngropată în setări - ea, opțiunea).

Ei, și dacă tot m-am nimerit acolo, hai să citesc nițel, cine știe... 

... mi-am pus mâinile în cap. Nu e vorba de faptul că aproximativ 50% dintre postări sunt din categoria ”caut urgent platformă din Berlin până la Satu Mare” (orașele variază, desigur), nici de faptul că alte 30% sunt așa-zise ”motivaționale” de tip Poptămaș - ”Oamenii care contează cu adevărat nu te vor părăsi niciodată”, gen. Astea sunt inofensive. Ceea ce mi se pare foarte trist este că mulți încearcă să fenteze legea. Să ”se înțeleagă”. Evident, nemții sunt de cacao pentru că au legi care se aplică pentru toți sau că - auzi ce tupeu - au pretenția să muncești și să nu tragi chiulul. 

Am selectat câteva exemple, până mi s-a tocit răbdarea și-am ieșit de-acolo. 

- unul vrea să afle ”cum aduci mașina fără TÜV în România”. TÜV este inspecția auto de aici, absolut obligatorie - practic, reprezintă garanția că mașina poate circula pe drumul public și nu reprezintă un pericol. I se explică faptul că fără TÜV nu ai dreptul nici să scoți mașina din parcare, necum să mergi cu ea. ”Hai, frate, lasă-mă cu astea, că știu și ei că nu se respectă regula”. Nu, ei nu știu. Și dacă află, nu vor fi tocmai încântați. I s-a repetat că nu e posibil ce vrea el, dar omul insistă că știe el că se poate, că a auzit la alții că au scos din Germania mașini fără TÜV.  Nici nu vreau să mă gândesc în ce fel or fi mașinile alea... 
O persoană i-a scris că poate aduce mașina pe platformă. Nu știu dacă e adevărat, n-am mai citit mai departe că mă enervasem. Oricum, tipul nu părea interesat de varianta asta. 

- altul vinde un ”brâu cu turmalină”. Aparent minunea asta rămasă, printr-o mare nedreptate, nedescoperită până acum, are următoarele proprietăți prea-minunate și nemaipomenite: vindecă hernia de disc, vindecă afecțiunile ginecologice și renale și elimină excesul de grăsime de pe abdomen. E dat naibii brâul ăsta. Mâncare o ști să facă?
Cineva întreabă cât costă marafetul, iar autorul postării se supără nevoie mare. ”Crezi că banii sunt mai importanți decât sănătatea?”.

-  cel mai enervant dintre toți a fost un individ care povestește că ”a pierdut permisul german” (ulterior se dovedește în comentarii că nu-l pierduse în sensul că nu-l mai găsea, ci-i fusese suspendat pentru nu se știe ce faptă și pentru cât timp). Și ceea ce voia el să știe era cum să procedeze pentru a obține un permis românesc până și-l recapătă pe cel nemțesc. ”Dar nu vreau pb cu Polizei” (am citat exact. Domnul nu vrea ”pb”, adică probleme, deși s-ar putea spune că deja are unele, din moment ce i-a fost suspendat permisul). Nu, să aștepte cuminte până expiră suspendarea nu e o variantă acceptabilă, așadar încearcă să ”facă rost” de un permis românesc. Asta deși el avea interdicție de a conduce. Eh, amănunte... 

- o mamă se plânge de condițiile oferite copiilor la grădiniță (revoltător fiind, în opinia ei, faptul că nu-i învață poezii și toată ziua se joacă, desenează și colorează. Deh, în România s-o face trigonometrie la grădiniță, probabil). Aici îmi permit să pun un citat un pic mai lung (grupul  e public, deci nu încalc nicio confidențialitate).
Grăiește dânsa după cum urmează:
”Ei nu suportă străini si au ciuda pe copii nostri ca sunt destepti si frumosi, ei fac copii la 60 de ani si toti au handicap. rar gasim romani sa spuna cu adevarat cum stau lucrurile in Germania, multi vin aici si sunt mandrii de faptul ca sunt sclavi”. 
Pentru că am citat, n-o să corectez perlele din text. De parcă asta ar mai face vreo diferență... Sunt atâtea lucruri greșite în numai două rânduri și jumătate, încât nici n-are sens să le comentez. Mi se pare doar foarte, foarte trist. 

Și multe, multe altele. Oameni care vor să închirieze, dar menționează ”aștept oferte numai în privat”. Nu spun dacă și unde lucrează, ce sumă pot plăti.... dar ei așteaptă oferte. Mura-n gură ce părere o avea despre asta? Alții postează anunțuri pentru diferite locuri de muncă (cele mai multe pentru posturi de șofer de cursă lungă) și invariabil se găsește câte-un Știe-Tot care ia în zeflemea salariul și condițiile...

Despre atitudinea unor români despre (sau în) Germania am mai scris acum câtva timp, aici și aici. Atunci credeam (speram) că sunt totuși cazuri izolate, dar din ce-am văzut azi pe grup, trag concluzia că sunt mulți. Mulți care vor doar să eludeze legea, să fie ”pe șmecherie” și ”pe barosăneală”, în general să muncească puțin - deloc, dacă se poate - și să profite cât mai mult de beneficiile sistemului german.

Le-aș spune să le fie rușine, dar am dubii că ar ști ce e aia.

Niciun comentariu: