joi, 15 august 2024

Periplu în Sicilia și Malta: la plimbare în Taormina (3)

Unul dintre lucrurile la care m-am gândit în acest concediu a fost că omul meu are dreptate cu o chestie. (Bine, între noi fie vorba în general are dreptate referitor la multe chestii, dar să nu ne abatem de la subiect 🤫). La ce mă refer - spunea el la un moment dat că, pe măsură ce vizităm tot mai multe locuri minunate, devine cu atât mai greu să fim cu adevărat impresionați. Și asta nu fiindcă nu ar fi frumos, sau că nu ne-ar plăcea; dar pesemne elementul surpriză nu mai are chiar același efect. Sunt sigură însă că vom fi mesmerizați de Asia, Australia (da, ne dorim să ajungem și acolo) și alte destinații de peste mări și țări.

Prin introducerea asta nu vreau să subminez Taormina (fiindcă despre ea povestim astăzi). Ne doream să ajungem aici de-acum doi ani, când am fost la Palermo. Auziserăm demult despre frumusețea ei, știam că multe filme celebre s-au filmat parțial și aici (printre ele inclusiv ultima parte a trilogiei ”Nașul”, ”Divorț în stil italian” și mai multe episoade din serialul ”Caracatița”) și abia așteptam să ajungem. După o călătorie de o oră cu autobuzul, am sosit.

Sinceră să fiu, nu știu cum să scriu astfel încât să nu las impresia că aș fi vreo snoabă care nu mai poate de atâta prețiozitate. Ne-a plăcut Taormina, nici vorbă să nu. Pe de altă parte, la fel de adevărat este că e cumva mai puțin impresionantă dacă ai apucat deja să vezi Amalfi și Positano. La fel ca acestea, este construită pe o colină, de unde și priveliștile spectaculoase.

Considerată bastionul Evului Mediu sicilian, este o localitate micuță - estimez cam un kilometru de străbătut pe Corso Umberto și în împrejurimi, pentru a vedea principalele puncte de interes.
Corso Umberto este strada principală, ce se întinde de-a lungul centrului vechi al orașului. Este o stradă pietonală, plină de forfotă, clădiri elegante și magazine de lux. În plimbarea noastră am ajuns și în Piazza Duomo, unde se află (surprinzător, nu 😂) Domul din Taormina.

Mi s-a părut spectaculoasă combinația dintre munți, imensitatea albastră a Mediteranei, stânci și istorie. Am găsit aici din plin atmosfera estivală, de vacanță, pe care-n zadar o căutasem în Catania.
Străduțele înguste sunt fermecătoare.

Principalul obiectiv din Taormina este Teatro Antico - un amfiteatru antic impresionant. A fost construit în timpul perioadei elenistice (între secolele III-V înaintea erei noastre), cu scopul de a  găzdui drame sau lucrări muzicale. Ulterior, în epoca romană, a devenit un loc pentru jocuri de gladiatori și pentru a servi acestui scop, a fost parțial modificat și extins de către romani.
Scena este una dintre foarte puținele părți originale ale edificiului, care s-a păstrat de milenii.

Este impresionant mai ales dacă e privit din perspectiva a ceea ce a reprezentat odinioară pentru comunitate. Se spune că acustica este aproape de perfecțiune, dar pentru a testa asta ar fi trebuit să fie liniște deplină, ceea ce firește că n-a fost cazul.

Capetele astea două au fost ca un fel de laitmotiv pe întreaga durată a șederii noastre în Sicilia; ne-am întâlnit pretutindeni cu ele. Inclusiv la cazare aveam niște decorațiuni interioare care le reprezentau. Atât de frecvent am dat de ele, încât nu m-ar fi mirat dacă mi-ar fi zâmbit serafic inclusiv din farfuria cu spaghete 🙄.

Am fi putut coborî și pe Isola Bella, dar eram frânți de oboseală și de căldură. Am contemplat-o de sus și ne-am pus de acord că ne este suficient atât.

Aceasta ar fi o, să-i spunem, particularitate a acestui concediu; spre deosebire de anii anteriori, nu am mai fost atât de preocupați să atingem țeluri și obiective. Am fost mai puțin intransigenți, mai îngăduitori cu noi și mai dispuși să admitem că niciodată nu le poți face pe toate. În felul ăsta am fost mai relaxați și ne-am conservat mai bine energia.

Ne-a plăcut în Taormina, dar ce era mai frumos tocmai urma să vină 🙂.