După ce-am văzut primele patru episoade momentan disponibile din cel de-al șaselea (și ultimul) sezon ”The Crown”, concluzionez că aș fi fost teribil de decepționată dacă n-aș fi știut deja, de la precedentul sezon, cât de nepotrivită este distribuția ultimelor două sezoane și cât de ”șleampătă” scriitura. Până acum se păstrează această, dacă pot să-i spun așa, tendință.
Departe de-a corecta erorile precedentului sezon, se continuă pe linia asta și rezultatul este, previzibil, o peltea stătută de prune storcite. Regală, dar tot peltea.
În primul rând, titlul nu se mai justifică. Nu mai este un serial despre monarhia britanică, fiindcă a devenit în proporție de 95% despre Diana. Primele trei episoade abordează ultimele două luni din viața ei, iar ultimul este despre accident și funeralii.
Acest sezon ar fi trebuit să se numească ”Diana, One-Woman-Show” sau așa ceva.
Practic, singurele personaje care apar sunt Diana, Dodi, Mohamed Al-Fayed, Charles, Regina, Philip (mă rog, dacă cele 5-6 replici avute în patru episoade și molfăite de-ai zice că i-a rămas mică proteza se pot considera ”apariție”) și băieții, William și Harry (care se spală amândoi pe dinți, apreciez elementul educativ. Mult mai puțin apreciez titlul de glorie făcut din faptul că William împușcă un cerb. Nici nu vreau să cercetez dacă e un fapt real; sper că nu e). Camilla are vreo 2-3 momente, Margaret o singură replică dacă bine-mi amintesc, Anne vreo două. Prinții Andrew și Edward nu apar absolut deloc, nici nu sunt pomeniți, e ca și cum nu ar exista.
Despre acuratețea istorică a serialului (un aspect de care s-a ținut cont la milimetru în primele patru sezoane și a fost neglijat în cel de-al cincilea) nu mai are niciun rost să discutăm pentru că a devenit, practic, inexistentă. Povestea de dragoste sau orice o fi fost ceea ce a avut Diana cu Dodi pare să fi fost efectiv însăilată din cum-își-imaginează-scenariștii-că-trebuie-să-se-fi-petrecut. De asemenea, nu Charles este cel care a insistat pentru funeralii regale, așa cum se arată în serial; s-a știut din capul locului că meritul de-a o convinge pe Regină să se răzgândească îi aparține lui Tony Blair.
Referitor la Dodi se cunosc prea puține amănunte, dar chiar și așa, personal am mari îndoieli că a fost pămpălăul bleg, total subjugat și manipulat de taică-su, pe care l-au creat scenariștii. ”Dovedește-mi că ești în stare, dacă reușești te fac partener egal în afaceri”, bubuie taică-su la telefon. Ce i se cerea să reușească? Să obțină un răspuns afirmativ la cererea în căsătorie pe care oricum, după doar câteva săptămâni, ar fi fost prematur să o adreseze Dianei. Să pui în joc parteneriatul cu propriul fiu ca să-l obligi la așa ceva mi se pare absolut monstruos. Vreau să cred că e o invenție, deși despre Mohamed Al-Fayed se știe că era obsedat să capete cetățenia britanică; o ”încuscrire” cu Familia Regală ar fi reprezentat o scurtătură semnificativă în acest demers.
Practic, singurele personaje care apar sunt Diana, Dodi, Mohamed Al-Fayed, Charles, Regina, Philip (mă rog, dacă cele 5-6 replici avute în patru episoade și molfăite de-ai zice că i-a rămas mică proteza se pot considera ”apariție”) și băieții, William și Harry (care se spală amândoi pe dinți, apreciez elementul educativ. Mult mai puțin apreciez titlul de glorie făcut din faptul că William împușcă un cerb. Nici nu vreau să cercetez dacă e un fapt real; sper că nu e). Camilla are vreo 2-3 momente, Margaret o singură replică dacă bine-mi amintesc, Anne vreo două. Prinții Andrew și Edward nu apar absolut deloc, nici nu sunt pomeniți, e ca și cum nu ar exista.
Despre acuratețea istorică a serialului (un aspect de care s-a ținut cont la milimetru în primele patru sezoane și a fost neglijat în cel de-al cincilea) nu mai are niciun rost să discutăm pentru că a devenit, practic, inexistentă. Povestea de dragoste sau orice o fi fost ceea ce a avut Diana cu Dodi pare să fi fost efectiv însăilată din cum-își-imaginează-scenariștii-că-trebuie-să-se-fi-petrecut. De asemenea, nu Charles este cel care a insistat pentru funeralii regale, așa cum se arată în serial; s-a știut din capul locului că meritul de-a o convinge pe Regină să se răzgândească îi aparține lui Tony Blair.
Referitor la Dodi se cunosc prea puține amănunte, dar chiar și așa, personal am mari îndoieli că a fost pămpălăul bleg, total subjugat și manipulat de taică-su, pe care l-au creat scenariștii. ”Dovedește-mi că ești în stare, dacă reușești te fac partener egal în afaceri”, bubuie taică-su la telefon. Ce i se cerea să reușească? Să obțină un răspuns afirmativ la cererea în căsătorie pe care oricum, după doar câteva săptămâni, ar fi fost prematur să o adreseze Dianei. Să pui în joc parteneriatul cu propriul fiu ca să-l obligi la așa ceva mi se pare absolut monstruos. Vreau să cred că e o invenție, deși despre Mohamed Al-Fayed se știe că era obsedat să capete cetățenia britanică; o ”încuscrire” cu Familia Regală ar fi reprezentat o scurtătură semnificativă în acest demers.
Un singur aspect merită lăudat aici: faptul că întrebarea ”a
cerut-o Dodi pe Diana în căsătorie sau nu?” este iscusit lăsată fără un
răspuns clar. Fiindcă acest lucru nu se va ști niciodată; singurii care
cunosc adevărul au murit în urmă cu peste un sfert de veac.
O bună parte din ceea ce ni se arată este o colecție de bazaconii inventate; ca de exemplu, faptul că Diana și Dodi s-ar fi refugiat într-un magazin de bijuterii ca să scape de urmăritori și de paparazzi a fost oficial dezmințit de către proprietarii magazinului; cei doi fuseseră într-adevăr acolo, dar nu-i urmărea nimeni în momentul respectiv.
Ceea ce nu înseamnă că Diana nu a fost hăituită de paparazzi. Ba da, a fost - și-n ce mă privește, este unul dintre puținele aspecte pozitive din aceste prime episoade: faptul că s-a arătat dureros de clar la ce hal de presiune era supusă Diana, de absolut fiecare dată când apărea în public.
Imaginați-vă o situație de genul acesta: te afli în mașina prinsă în trafic, deci nu ai unde înainta; mașina este înconjurată din toate părțile de paparazzi pe motociclete, care bat cu pumnii în geamurile transparente (de ce naiba n-or fi fost fumurii?) și urlă ”come on Diana, look here, come on Diana just a smile, come on Diana you know how it is, come on Diana don't be like that, Diana Diana Dianaaa”. Sau în trafic se puneau cu motocicletele în fața mașinii lor, forțând astfel șoferul sa frâneze. Asta nu este ceva cu care să te poți obișnui. De piatră să fii, și tot o iei razna la un moment dat.
Când vezi ce a fost acolo înțelegi că, în asemenea context, nenorocirea plutea în aer. Era practic imposibil să nu se întâmple mai devreme sau mai târziu având în vedere situațiile de risc la care se expuneau, încercând să scape de roiul de viespi isterice pe motociclete.
Altminteri, noul sezon scârțâie din toate încheieturile și ceea ce s-a încercat se încadrează, din punctul meu de vedere, la categoria ”epic fail”:
- reacția lui Charles în fața cadavrului Dianei la morga spitalului din Paris este... nepotrivit realizată. Toate cadrele medicale și oficialitățile stau în tăcere absolută pe culoar, în timp ce el intră singur la Diana și din încăpere se aud hohote de plâns și strigăte disperate de ”oh, God”. Probabil nu știe nimeni cum a reacționat el cu adevărat acolo (pentru că, într-adevăr, a fost singur cu ea pentru câteva momente), dar oricum ar fi fost, era ceva exclusiv între el și fosta lui soție decedată. Și așa ar fi trebuit să rămână. Un moment atât de intim merită și trebuie să rămână privat; a-l face public este pur și simplu un act nedemn și lipsit de decență.
- aparițiile post-mortem ale Dianei, care se ”înfățișează” lui Charles și Reginei și menite, spune scenaristul Peter Morgan, să reflecte conștiința și gândurile celor doi. Îi spune lui Charles cât de mult l-a iubit și-i mulțumește pentru cum s-a manifestat la spital (”so raw. Broken. And handsome”), dar Charles nu-și mărturisește nicio clipă regretul pentru cum a tratat-o de-a lungul chinuitului lor mariaj. Dacă au intenționat să-l pună pe actualul monarh britanic într-o lumină pozitivă, părerea mea e că au zbârcit-o rău.
- o omisiune, zic eu, impardonabilă. În ziua înmormântării Regina a făcut un gest unic, nemaivăzut până atunci și nici ulterior: a plecat capul în semn de respect, în fața sicriului fostei sale nore. Nu ar fi fost obligatoriu să facă asta dată fiind poziția ei, dar așa a ales și mi se pare incredibil că acest lucru nu a fost arătat pentru că este un gest de un simbolism extraordinar și istoric, din absolut toate punctele de vedere.
Ultimele șase episoade vor apărea pe 14 decembrie. Aș fi putut să aștept cu această cronică până atunci, dar aveam de zis diverse, după cum se vede 😀. Cred c-o să am și mai multe de zis după ce le văd pe ultimele.
O bună parte din ceea ce ni se arată este o colecție de bazaconii inventate; ca de exemplu, faptul că Diana și Dodi s-ar fi refugiat într-un magazin de bijuterii ca să scape de urmăritori și de paparazzi a fost oficial dezmințit de către proprietarii magazinului; cei doi fuseseră într-adevăr acolo, dar nu-i urmărea nimeni în momentul respectiv.
Ceea ce nu înseamnă că Diana nu a fost hăituită de paparazzi. Ba da, a fost - și-n ce mă privește, este unul dintre puținele aspecte pozitive din aceste prime episoade: faptul că s-a arătat dureros de clar la ce hal de presiune era supusă Diana, de absolut fiecare dată când apărea în public.
Imaginați-vă o situație de genul acesta: te afli în mașina prinsă în trafic, deci nu ai unde înainta; mașina este înconjurată din toate părțile de paparazzi pe motociclete, care bat cu pumnii în geamurile transparente (de ce naiba n-or fi fost fumurii?) și urlă ”come on Diana, look here, come on Diana just a smile, come on Diana you know how it is, come on Diana don't be like that, Diana Diana Dianaaa”. Sau în trafic se puneau cu motocicletele în fața mașinii lor, forțând astfel șoferul sa frâneze. Asta nu este ceva cu care să te poți obișnui. De piatră să fii, și tot o iei razna la un moment dat.
Când vezi ce a fost acolo înțelegi că, în asemenea context, nenorocirea plutea în aer. Era practic imposibil să nu se întâmple mai devreme sau mai târziu având în vedere situațiile de risc la care se expuneau, încercând să scape de roiul de viespi isterice pe motociclete.
Altminteri, noul sezon scârțâie din toate încheieturile și ceea ce s-a încercat se încadrează, din punctul meu de vedere, la categoria ”epic fail”:
- reacția lui Charles în fața cadavrului Dianei la morga spitalului din Paris este... nepotrivit realizată. Toate cadrele medicale și oficialitățile stau în tăcere absolută pe culoar, în timp ce el intră singur la Diana și din încăpere se aud hohote de plâns și strigăte disperate de ”oh, God”. Probabil nu știe nimeni cum a reacționat el cu adevărat acolo (pentru că, într-adevăr, a fost singur cu ea pentru câteva momente), dar oricum ar fi fost, era ceva exclusiv între el și fosta lui soție decedată. Și așa ar fi trebuit să rămână. Un moment atât de intim merită și trebuie să rămână privat; a-l face public este pur și simplu un act nedemn și lipsit de decență.
- aparițiile post-mortem ale Dianei, care se ”înfățișează” lui Charles și Reginei și menite, spune scenaristul Peter Morgan, să reflecte conștiința și gândurile celor doi. Îi spune lui Charles cât de mult l-a iubit și-i mulțumește pentru cum s-a manifestat la spital (”so raw. Broken. And handsome”), dar Charles nu-și mărturisește nicio clipă regretul pentru cum a tratat-o de-a lungul chinuitului lor mariaj. Dacă au intenționat să-l pună pe actualul monarh britanic într-o lumină pozitivă, părerea mea e că au zbârcit-o rău.
- o omisiune, zic eu, impardonabilă. În ziua înmormântării Regina a făcut un gest unic, nemaivăzut până atunci și nici ulterior: a plecat capul în semn de respect, în fața sicriului fostei sale nore. Nu ar fi fost obligatoriu să facă asta dată fiind poziția ei, dar așa a ales și mi se pare incredibil că acest lucru nu a fost arătat pentru că este un gest de un simbolism extraordinar și istoric, din absolut toate punctele de vedere.
Ultimele șase episoade vor apărea pe 14 decembrie. Aș fi putut să aștept cu această cronică până atunci, dar aveam de zis diverse, după cum se vede 😀. Cred c-o să am și mai multe de zis după ce le văd pe ultimele.
2 comentarii:
Ahhh ca și eu l-am bingeuit imediat!
Și mie mi s-a rupt sufletul pentru Diana. Cum zici tu, credeam ca intr-un episod termina povestea, nu ca ii dedica jumătate de sezon. Poate nu mai e nimic “juicy” de spus după?
Ah și m-a enervat mult printul Philip - in sezoanele trecute paruse de partea Dianei, acum a făcut numai comentarii răutăcioase.
@Mada, vai, chiar așa, nu-mi vine să cred în ce fel l-au putut masacra pe Philip. De ce-or fi făcut asta? Din Philip cel spiritual și de multe ori empatic din primele patru sezoane, au izbutit un moșneag răutăcios și acru de te-apucă nervii numai când îl vezi.
Nu-mi dau seama ce-o fi fost în capul lor.
Trimiteți un comentariu